Informacje z Częstochowy i okolic

Dziś rusza kolejny sezon częstochowskiego roweru miejskiego. Niebawem do miejskiej floty jednośladów dołączą rowery wspomagane silnikami elektrycznymi.

Na miłośników jednośladów czeka 185 rowerów miejskich przy 20 stacjach dokujących. Podobnie jak przed rokiem, aby wypożyczyć rower, wystarczy zarejestrować się na stronie rower.czestochowa.pl lub w aplikacji mobilnej Częstochowskiego Roweru Miejskiego, a także doładować stan konta użytkownika kwotą minimum 15 zł. Każde pierwsze 30 minut wypożyczenia jest za darmo, później opłaty naliczane są zgodnie z cennikiem – od 2 zł za nieprzekraczającą godziny przejażdżkę.

Niebawem do miejskiego systemu rowerowego dołączą kolejne jednoślady – tym razem wspomagane silnikami elektrycznymi. 98 nowych rowerów ze specjalnym oznaczeniem „DA” (z ang. driving assistance) planowo pojawi się w lipcu. Jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się montaż dodatkowych stojaków – jest to konieczne ze względu na ilość nowych jednośladów. Stojaki będą uniwersalne, dostosowane zarówno do parkowania „elektryków”, jak i już funkcjonujących rowerów z napędem tradycyjnym – można będzie korzystać z nich zamiennie.

Samo używanie roweru wspomaganego elektrycznie będzie polegało na doładowaniu układu napędowego poprzez wbudowany mechanizm, zasilany akumulatorem. Rowery wprawdzie nie będą przyspieszały bez użycia siły mięśni, ale ich rozpędzenie – po wybraniu odpowiedniej mocy wspomagania – stanie się znacznie łatwiejsze (będzie to przydatne zwłaszcza przy podjazdach pod górę). Niestety, ze względu na wbudowany mechanizm i akumulator, rowery elektryczne będą znacznie cięższe (o około 27 kg) od rowerów tradycyjnych, dlatego przed wypożyczeniem każdy powinien sprawdzić wartość naładowania akumulatora (ta wyświetlana jest na specjalnym ekranie przy kierownicy oraz w aplikacji mobilnej). Właściwe wybranie roweru wyeliminuje potencjalną konieczność rozpędzania rozładowanego (i znacznie cięższego) pojazdu wyłącznie za pomocą siły mięśni. Samo ładowanie odbywać się będzie automatycznie po zamontowaniu roweru w stacji dokującej – ze względu na konieczność podłączenia do ładowania, nowych rowerów nie będzie można przypinać klamrami na szyfr (taka możliwość istnieje w przypadku rowerów z napędem tradycyjnym). Nie zmieni się za to barwa – nowe, przypominające składaki rowery pozostaną biało-zielone, co wpisuje się w charakterystykę całego systemu.

Nieco odmienne (dużo nowocześniejsze) będą zasady używania rowerów „DA”. W odróżnieniu od klasycznych jednośladów, aby wypożyczyć „elektryka”, będzie należało nie tylko zalogować się w systemie i doładować konto (w tym przypadku kwotą minimum 99 zł), ale również zeskanować siatkówkę jednego oka (przy użyciu aplikacji lub dzięki kamerze w punkcie przy stacji dokującej) – takie zabezpieczenie konieczne jest do dokładniejszej identyfikacji użytkownika oraz wyeliminowania możliwości potencjalnej kradzieży roweru, którego koszt wynosi niecałe 19 tys. zł. Zasady rejestracji oraz instrukcja korzystania z rowerów będą dokładnie opisane przy każdej ze stacji dokujących.
Kwoty, jakie zapłacimy za używanie nowoczesnych „elektryków” tym razem będą uzależnione nie od czasu ich używania, a od odległości, jaką pokonamy. Każdorazowe wypięcie roweru ze stacji dokującej wygeneruje koszt 5 zł i pozwoli na przejechanie 1 km. Każdy kolejny rozpoczęty kilometr to kolejne 5 zł – przy czym z roweru można będzie korzystać maksymalnie do 1,5 godziny (po tym czasie zostanie naliczona tzw. opłata „elektryczna” w wysokości 100 zł). Pierwsze, testowe rowery wspomagane silnikami elektrycznymi pojawią się przed wakacjami. Ich właściwe funkcjonowanie rozpocznie się około 15 lipca.

 

UM Częstochowa