Informacje z Częstochowy i okolic

Dwa dwupoziomowe skrzyżowania, nowa estakada na Rakowie, ścieżki rowerowe, kładki i chodniki, przebudowa DK1 na odcinku 5,5 km – wykonane zostaną w ramach największej w mieście inwestycji drogowej. Wczoraj podpisano kontrakt na projekt i budowę dofinansowanego z Unii Europejskiej zadania opiewający na kwotę blisko 179 mln zł.

Projekt „Przebudowa alei Wojska Polskiego – DK-1 w Częstochowie” zajął wcześniej pierwsze miejsce na liście inwestycji wybranych do dofinansowania z funduszy unijnych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach konkursu dla działania 4.1 Programu Infrastruktura i Środowisko „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego”. Umowę na dofinansowanie w wysokości 85% wartości zadania prezydent Częstochowy podpisał w grudniu 2016 roku. Otwarcie ofert – w ogłoszonym przez MZDiT – w trybie ,,zaprojektuj i zbuduj” – przetargu nastąpiło w końcu czerwca 2017 r. Później trwało badanie ofert, zakończone wyłonieniem wykonawcy, ale sygnowanie umowy okazało się możliwe dopiero w końcu ubiegłego tygodnia. Powodem była trwająca długo przetargowa procedura odwoławcza, a – w ostatnim okresie – uzgodnienia z konsorcjum wykonawczym.

Przebudowa DK-1 jest więc – obok rozbudowy DW 908 i DK-46 – jednym z trzech kluczowych europejskich projektów drogowych Miasta Częstochowy w obecnym okresie programowania środków unijnych. Mają one kapitalne znaczenie dla modernizacji i rozbudowy układu drogowego miasta i jego połączenia z A1. Efektem największej z tych inwestycji – przebudowy DK-1 – ma być zwiększenie dostępności transportowej miasta, lepsza przepustowość DK-1, poprawa nośności drogi, bezpieczeństwa ruchu i zmniejszenie w Częstochowie uciążliwości wiążących się z nadmiernym ruchem drogowym.

Prace obejmą częstochowską część DK-1 na odcinku od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską (5,5 km), a także przebudowę głównych skrzyżowań. Na przecięciu DK-1 z ulicami Krakowską-Rejtana oraz z ul. Legionów powstaną bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowania. Całkowicie przebudowana zostanie także estakada na Rakowie. Wzdłuż DK-1 powstaną ścieżki rowerowe, wybudowane lub przebudowane zostaną także kładki dla pieszych i chodniki.

Z uwagi na przedłużoną procedurę, MZDiT zakłada, że niezbędne będzie skierowanie do instytucji zarządzającej środkami UE wniosku o wydłużenie terminu realizacji umowy (obecny kontrakt zakłada finalizacje projektu do października 2020 r.). Niezbędne jest także dopasowanie terminów prac na DK-1 do postępów w budowie obwodnicy A1 (inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad).

Przebudowę alei Wojska Polskiego – DK 1 w Częstochowie za prawie 179 mln zł będzie realizować w trybie „zaprojektuj i zbuduj” konsorcjum częstochowskiego Drog-Budu, firmy Firesta-Fišer i spółki Nowak Mosty z Dąbrowy Górniczej.

Wykonawca, zgodnie z deklaracjami wiceprezesa zarządu Drog-Budu Tomasza Kędziora, chciałby w ciągu roku uporać się z przygotowaniem projektu i procedurami administracyjnymi. Zasadnicze prace budowlane w terenie mogłyby więc rozpocząć się jesienią przyszłego roku.

Warto przypomnieć, że północny fragment DK-1 w granicach Częstochowy został zmodernizowany przez miasto w ostatnich latach – również z wydatną pomocą środków unijnych. Węzeł DK-1 z ul. Makuszyńskiego zakończony w grudniu 2011 r., został w 2013 r. uzupełniony o tzw. Korytarz Północny, łączący DK-1 m.in. z dzielnicą Północ. Dwupoziomowy węzeł DK-1–DK-46 (czyli skrzyżowanie alei Wojska Polskiego z aleją Jana Pawła II) został oddany do użytku w październiku 2014 r. W 2015 zakończyła się natomiast inwestycja związana z przebudową DK 91 – ulic Warszawskiej i Rędzińskiej w granicach miasta, w ramach której powstał nowy, znacznie rozbudowany węzeł DK-1 – DK-91.

Miasto zabiega także o środki zewnętrzne na budowę tzw. Bugajskiej bis w południowej części miasta, czyli bezkolizyjne rozwiązanie skrzyżowania DK-1 – DK-46 przy wylocie na Jędrzejów i Kielce, wraz z przejściem nad torami kolejowymi (trasa Częstochowa- Katowice).

Inf. Prasowa