Informacje z Częstochowy i okolic

W Częstochowie powstanie pierwsza w mieście ponadpodstawowa szkoła specjalna dla uczniów z niepełnosprawnościami. Placówka będzie mieścić się w Zespole Szkół Zawodowych Specjalnych przy ul. Krótkiej. Technikum Specjalne nr 13 zacznie działać 1 września.

Uchwałę w sprawie utworzenia Technikum Specjalnego podjęła na ostatniej sesji Rada Miasta. Odpowiedni wniosek złożyła dyrekcja Zespołu Szkół Zawodowych Specjalnych (ZSZS) im. Marii Grzegorzewskiej. W skład Technikum nr 13 wejdą 2 oddziały dla uczennic i uczniów z zespołem Aspergera, autyzmem, a także słabosłyszących, z niepełnosprawnością ruchową i niepełnosprawnościami sprzężonymi. Utworzenie szkoły będzie kontynuacją działań miasta w zakresie wspierania i rozwoju edukacji oraz terapii uczniów ze spektrum autyzmu oraz innymi niepełnosprawnościami.

Technikum będzie propozycją dla uczniów, których zaburzenia utrudniają lub uniemożliwiają efektywne uczenie się w warunkach edukacji włączającej, a więc przede wszystkim dla uczniów z zespołem Aspergera jako całościowym zaburzeniem rozwoju. Tacy uczniowie wykazują zachowania typowe dla autyzmu, a jednocześnie mają przeciętny lub wysoki iloraz inteligencji. Sprawia to, że trafiają do szkół masowych, głównie liceów i techników. Wielu korzysta z nauczania indywidualnego na terenie szkoły – nie sprzyja to jednak wykorzystaniu ich potencjału. Utworzenie specjalnego technikum zlikwiduje konieczność nauczania indywidualnego, a przede wszystkim da tej młodzieży szansę przygotować się do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie i w pracy.

W Technikum Specjalnym nr 13 realizowane będą dwa kierunki kształcenia: technik informatyk i technik logistyk. Ukończenie szkoły umożliwi nie tylko uzyskanie kwalifikacji zawodowych czy świadectwa dojrzałości, ale przede wszystkim da szansę na uspołecznienie i samodzielne funkcjonowanie w dorosłym życiu.

Nauka będzie trwała cztery lata (dla uczniów kończących gimnazjum) bądź pięć lat (dla absolwentów szkół podstawowych). Podstawa programowa będzie taka sama jak w szkołach ogólnodostępnych. Indywidualizacji nauczania będą sprzyjać zajęcia w mało licznych klasach, uzupełnione o specjalistyczne zajęcia dostosowane do konkretnej osoby. W trzeciej klasie będą się odbywać praktyki pozaszkolne w zakresie wybranych kierunków.

Kadra ZSZS ma doświadczenie w nauczaniu przedmiotowym na różnych poziomach, prowadzeniu specjalistycznych zajęć rewalidacyjnych (mających na celu przywrócenie uczniom możliwie pełnej sprawności) oraz innych zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla młodzieży o specjalnych potrzebach. Atutem ZSZS jest też dogodna lokalizacja w centrum miasta. Szkoła dysponuje doskonałą bazą – m.in. przestronnymi salami, świetlicą, dwiema pracowniami komputerowymi, biblioteką z Multimedialnym Centrum Informacyjnym, pełnowymiarową salą gimnastyczną, siłownią i salą korekcyjno-rehabilitacyjną, pracowniami stymulacji polisensorycznej czy rewalidacji indywidualnej, a także pracowniami kształcenia zawodowego.

Nauczanie oparte będzie o Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne przygotowane na podstawie tzw. Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania. ZSZS zapewni też pomoc terapeutyczną podczas zajęć m.in. rewalidacji indywidualnej, gimnastyki korekcyjnej, treningu umiejętności społecznych czy arteterapii. Szkoła będzie ściśle współpracować z rodzicami, którym zaproponuje także dodatkowe wsparcie w formie m.in. konsultacji medycznych i psychologicznych czy bezpłatnej mediacji w przypadku trudnych sytuacji rodzinnych.

Częstochowa od dawna prowadzi działania upowszechniające wiedzę na temat praw osób z niepełnosprawnością oraz trudności, z którymi się zmagają. Propaguje postawy akceptacji i tolerancji wobec tych osób, przeciwdziałając ich dyskryminacji i wykluczeniu. Każdego roku, w związku ze Światowym Dniem Wiedzy na Temat Autyzmu, w mieście organizowana jest akcja „Zapal się na niebiesko dla autyzmu”. Utworzenie Technikum Specjalnego nr 13 jest zgodne z Programem Działań na Rzecz Osób z Niepełnosprawnościami na lata 2014-2020 Miasta Częstochowy i odpowiada jego strategicznemu celowi, jakim jest zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami dostępu do wszystkich form i szczebli edukacji.