Informacje z Częstochowy i okolic

114,5 mln zł wyniesie modernizacja linii tramwajowej pomiędzy Północą a Rakowem. Obejmie ona prawie czternastokilometrowy odcinek torowiska i sieci trakcyjnej.

Inwestycja realizowana będzie w formule ,,zaprojektuj i zbuduj”. Prace trwać będą 19 miesięcy. Gruntowny remont przejdzie torowisko od ul. Fieldorfa-Nila do pętli w alei Pokoju na odcinku 13,8 km – z wyłączeniem zmodernizowanego niedawno odcinka torowiska w alei Niepodległości oraz zajezdni MPK. Przedsięwzięcie – wraz z zakupem 10 nowych tramwajów – wpłynie na poprawę komfortu i bezpieczeństwa jazdy oraz sprawi, że tramwaje będą się poruszać sprawniej i bardziej ekologicznie.

Koszt obu inwestycji – remontu linii oraz zakupu taboru – to blisko 205 mln zł. Nowe Twisty 2.0 (warte 90 mln zł) dostarczone zostaną w przyszłym roku. Oba zadania są realizowane dzięki zdobytym 144 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich.

Podzielone na sześć odcinków prace – oprócz remontu torowiska i trakcji – obejmą bowiem także budowę lub przebudowę przystanków i peronów, przebudowę sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz smarownic szyn. Powstanie linia zasilania podstawowego i rezerwowego dla podstacji „Fieldorfa” i „Niepodległości” oraz dwie nowe podstacje trakcyjne wraz z niezbędnymi instalacjami wewnętrznymi i technologicznymi. Podstacja trakcyjna „Czartoryskiego” przejdzie przebudowę. Powstanie też centrum sterowania z klimatyzowanymi pomieszczeniami dla brygad utrzymania ruchu, pomieszczeniami biurowymi, szatniami, podręcznym magazynem dla potrzeb pogotowia sieciowego, toaletami i umywalnią. Przebudowane zostaną dwie pętle – ,,Fieldorfa” oraz ,,Kiedrzyńska”. Zdalne sterowanie podstacji będzie możliwe dzięki położonym w ramach inwestycji światłowodom. Niezbędne zmiany przejdzie też sieć telekomunikacyjna, gazowa, ciepłownicza i kanalizacja.

Przygotowana zostanie również infrastruktura dla potrzeb oświetlenia po wschodniej stronie trakcji. Znikną słupy oświetleniowe po stronie zachodniej. Jeśli ewentualnie zajdzie konieczność przesunięcia śladu torowiska, będą też przebudowane lub dobudowane elementy sygnalizacji świetlnej.

29 maja podpisana zostałam umowa  z konsorcjum, którego liderem jest grupa NDI S.A z Sopotu, która będzie wymonawcą robót. NDI S.A. złożyła najkorzystniejszą ofertę pod względem finansowym, okresu realizacji zadania (19 miesięcy) oraz okresu gwarancji (120 miesięcy).

Co istotne na czas robót – z punktu widzenia pasażerek i pasażerów – wykonawca na własny koszt opracuje tymczasową organizację ruchu oraz zapewni funkcjonowanie komunikacji zastępczej. W razie potrzeby wykona też tymczasowe przystanki oraz rozjazdy dla odcinków jednotorowych.